Acest site este cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.

Ce au în comun Facebook-ul și munca?

Ce au în comun cuvintele facebook și muncă? Majoritatea ați spune: ”nimic!”. Mai ales că multe companii au interzis folosirea rețelei de socializare în timpul programului deoarece scade productivitatea. Însă, odată cu creșterea popularității, s-au dezvoltat și modalitățile de a folosi Facebook-ul în scopuri profesionale.

Atunci când căutam un loc de muncă folosind internetul, primele surse sunt fie site-urile specializate de recrutare (ejobs.ro, bestjobs.ro), fie site-urile de anunțuri gratuite naționale sau locale. Puțini dintre voi ar folosi facebook.com ca să își caute un loc de muncă… Sau poate…

Un studiu realizat de compania Jobvite în rândul persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă aduce informații surprinzătoare despre popularitatea platformelor sociale. Datele studiului, prezentate mai jos, arată că numărul persoanelor care caută un loc de muncă folosind facebook este mai mare decât al celor care utilizează linkedin.com, platforma de socializare pentru profesioniști. Și nu este de mirare, din moment ce Facebook numără cca. 1,25 miliarde de utilizatori, în timp ce LinkedIn doar 300 milioane.

Deși nu este gândit ca loc de expunere a unui profil profesional, facebook oferă câteva avantaje celor care sunt în căutarea unui job:

O rețea imensă de contacte. Cifra menționată mai devreme, 1,25 miliarde de utilizatori, deschide posibilități nelimitate de interacțiune cu oamenii care recrutează din companii. Opțiunea de căutare din platformă te ajută să identifici facil persoana care poate fi cheia către un job în compania care te interesează.

Poți apela oricând la rețeaua de contacte de pe facebook ca să te ajute în căutarea unui loc de muncă. Fiecare dintre aceste contacte lucrează undeva, sau știe pe cineva care o face. Veștile despre un nou post vacant într-o companie sunt aflate mai întâi de cei care lucrează în acea companie. Dacă afli rapid despre o oportunitate și beneficiezi de recomandarea unui angajat al companiei, șansele să obții o ofertă sunt mai mari.

Pagini dedicate ale companiilor. O zicală nouă spune ”Dacă nu ești prezent în mediul online, atunci nu exiști!” (en. If you’re not online, you don’t exist!) Companiile au luat în serios această afirmație și se concentrează acum, mai mult ca niciodată, pe comunicarea cu consumatorii și pe prezența activă în mediul online, mai ales în platforma facebook. Pe paginile companiilor găsești informații utile despre domeniul de activitate, locuri de muncă vacante sau evenimente tip porți deschise la care poți participa.

Costul de recrutare este mai mic. A posta un anunț de angajare pe facebook nu costă nimic (comparativ cu site-urile de recrutare specializate, unde vorbim de costuri destul de ridicate), iar companiile vor folosi prima dată această oportunitate gratuită. Avantajele utilizării facebook pentru companii sunt multiple: oportunitatea profesională ajunge rapid la mii, zeci de mii, chiar milioane de potențiali candidați, compania promovează imaginea de angajator transparent, crește numărul de like-uri la pagina etc. Prin urmare, dacă ești abonat la news-feed-ul companiilor din aria ta de interes, poți afla printre primii dacă sunt posturi vacante.

Dacă te gândești să folosești facebook ca instrument în căutarea unui loc de muncă, iată câteva recomandări care îți pot fi de folos:

Completează-ți profilul cu experiența profesională, cu studiile și cu competențele.

Deși facebook nu prezintă aceleași oportunități ca LinkedIn când vine vorba de profilul profesional, ai opțiunea de a introduce în pagina de profil informații despre experiența ta profesională, inclusiv responsabilități. De asemenea, poți introduce date despre educație și despre competențele profesionale pe care le deții.

Atunci când introduci datele este important ca ele să fie publice, astfel încât un potențial angajator, cu care nu ești conectat, să vadă lucrurile care îl interesează.

Grupează-ți prietenii pe categorii.

Cu siguranță nu toate informațiile pe care le distribui prietenilor trebuie să ajungă și la un potențial angajator. O poză cu tine la plajă poate fi interesantă pentru prietenii apropiați, însă nu va câștiga puncte în fața unui angajator. Ca să eviți acest lucru, clasifică-ți conexiunile în (cel puțin) două categorii: Amici și Muncă.

Poți decide cine va vedea postările tale foarte simplu. În momentul în care distribui ceva, selectează opțiunea Custom în loc de Public, iar acolo alege cine NU va vedea postul (poți restricționa accesului tuturor persoanelor din grupul Muncă, de exemplu).

Dezvoltă-ți rețeaua de conexiuni.

Deși facebook sugerează să adaugi la conexiuni persoane pe care le cunoști din viața privată, poți oricând să extinzi numărul de prieteni prin adăugarea de persoane cu care vrei să ai un contact profesional (recrutori, manageri din companiile care te interesează). Adaugă doar câteva conexiuni profesionale pe zi, astfel facebook îți poate bloca accesul în cont.

Rămâi conectat cu prietenii ”profesionali”.

Este indicat să dezvolți o relație cu aceste persoane, pentru a rămâne în atenția lor pentru eventuale oportunități de carieră. Poți face acest lucru foarte simplu. Comentează (cu atenție la conținut) sau dă like la postările acestora. Sau trimite-le din când în când un mesaj în care să-ți exprimi interesul pentru o poziție vacantă în cadrul companiei în care activează.

Succes!

Nicoleta Anghel, consultant senior BPI group, coordonatoarea Casei Regionale a Tinerilor Activi Brașov

Parteneri Bpi Assoc Feg